Glazen karaf met zilverwerk / Glass decanter with silverware
Reinout Krajenbrink ©
Glazen karaf met zilverwerk
Deze bijzondere karaf kreeg ik onlangs cadeau. Het is een Italiaanse karaf uit de
streek Calabrië. Nog niet eerder had ik zo’n exemplaar onder ogen gehad. Het meest
in het oog springende is natuurlijk het zilveren halsstuk dat als handvat dient voor
de karaf. Naast dat het zilverwerk prachtig gedecoreerd is zorgt de structuur voor
een goede greep, die zo voorkomt dat de inhoud niet met te grote scheuten gepaard
gaat. De zilveren tuit zorgt er eveneens voor dat het vloeistof niet te scheutig
de fles verlaat. In alle opzichten wil de fles suggereren dat de inhoud kostbaar
is. In de fles zit echter niets anders dan olijfolie van de eerste persing. Maar
door het met de verpakking zo te presenteren krijgt de inhoud iets koninklijks. Iets
banaals wordt ineens iets bijzonders. De wereld op zijn kop zou je zeggen. De binnenkant
van zilveren lepel lijkt dit al te vertellen. In de binnenkant van de lepel is het
atelier op de kop weerspiegeld. Alledaagse of hele banale objecten krijgen ineens
iets extra als je ze op een bijzonder manier presenteert. Vanwege de Italiaanse oorsprong
van de fles wilde ik ook graag Italiaanse vruchten in het stilleves. Ik koos daarom
ook voor de citroenen. Een vrucht, wiens sap te zuur is om zomaar te drinken. Het
viel me op de markt al op dat de flinterdunne papierenomhulsels de citroenen iets
extra’s moesten geven. Als het ware een kadootje dat uitgepakt moest worden. Door
ook nog eens de citroenen in een prachtige zilveren schaal te leggen, krijgen ze
dezelfde waardigheid toebedeeld als de olijfolie in de glazen karaf. Nog een voorbeeld
hoe je van iets gewoons iets bijzonders kunt maken. Tenslotte liggen voor op tafel
twee knoflookjes, die door hun lichtheid zwaar contrasteren met hun omgeving. De
knoflook is misschien wel het object bij uitstek dat door zijn inhoud niet veel waardigheid
uitstraald. De geur is vaak ongeliefd en zijn afbladderende schil geeft het voorkomen
een slorig uiterlijk. Toch stralen ze door hun lichtheid als het ware van het doek
af. Het vormen lichtpunten in en overwegend donkere omgeving. Ze gaan op die manier
een mooi spel aan met de lichtpuntjes in het zilverwerk en het wit van de papieren
omhulsels. Door de “rijke” omgeving, die nog eens extra geaccentueerd wordt door
het zijde met decoraties van gouddraad, worden zelf de onooglijke knoflookjes tot
iets hoogs verheven. Een stilleven dus met contrasten. Het is een belangrijk onderdeel
in het tot stand komen van een goed schilderij. Contrasten zorgen voor de opbouw
van spanning en kunnen op vele manieren tot uiting worden gebracht. Zo besloot ik
ook om als tegenhanger van het felle geel van de citroenen, voor het diepblauwe doek
te kiezen. De contrastwerking zorgt ervoor dat beide kleuren elkaar versterken. Naast
het beschreven inhoudelijk contrast en het kleurencontrast, heeft het schilderij
ook een sterk contrast in texturen. Textuur is de benaming voor de aard van het materiaal.
Ik koos er voor om veel verschillende texturen te gebruiken en die tegenover elkaar
te zetten. Dat zorgt eveneens voor een prettige spanning in de compositie. Vast-




